Nová studie ze Skotska poukazuje na znepokojivý trend: Děti ve věku 6 až 11 let si často pletou hlasové asistenty, jako je Alexa, Siri nebo Google Assistant, s lidskými bytostmi. Přisuzují jim lidské vlastnosti a emoce, ačkoliv se jedná o stroje.
Výzkum, provedený na 166 dětech, zjistil, že:
- 93 % dětí má doma chytrý reproduktor.
- 2/3 dětí věří, že AI systémy v chytrých reproduktorech do jisté míry umí myslet samy za sebe.
- 40 % dětí si myslí, že AI systémy v chytrých reproduktorech možná umí myslet samy za sebe.
- Pouze 1 % dětí si myslí, že AI systémy v chytrých reproduktorech jsou stejné jako lidé.
Tyto výsledky zdůrazňují:
- Nutnost mediální gramotnosti v oblasti AI. Děti by se měly učit, jak správně vnímat a používat technologie AI.
- Zodpovědnost za design technologií AI. AI systémy by neměly klamat děti a předstírat, že jsou lidmi.
Další poznatky studie:
- Mladší děti měly větší tendenci vnímat AI systémy jako vnímající bytosti.
- Děti si často myslely, že by se AI systémy mohly cítit zraněné nebo odstrčené.
Závěr:
Studie ukazuje na alarmující mezeru v chápání AI u dětí. Je nezbytné, abychom jim pomohli rozlišovat mezi lidmi a stroji a naučili je zodpovědnému používání technologií AI.
Kromě edukace dětí je důležité:
- Zapojit do diskuze i rodiče a pedagogy.
- Spolupracovat s vývojáři technologií AI na etickém designu produktů.
- Podporovat výzkum v oblasti vlivu AI na vývoj dětí.
Ignorování této problematiky by mohlo mít vážné následky. Pokud se děti nenaučí správně vnímat AI, hrozí, že se stanou snadno manipulovatelnými a zranitelnými vůči zneužití.