V souvislosti s poklesem zájmu o elektromobily a koncem dotací v Německu došlo k dalšímu kolu razantních slev. Tesla reagovala na ztrátu pozice na německém trhu, kde loni prohrála s Volkswagenem, snížením ceny svého klíčového modelu Y o 124 tisíc Kč. Tento krok vyvolal efekt domina, na který zareagovali i čínští výrobci, například BYD, snížením cen svých elektrických vozů až o 173 tisíc Kč.
Dynamika Trhu a Výzvy Výrobců
Celkově loňský rok ukázal značný optimismus v prodeji elektromobilů, ale ve druhém pololetí se situace značně zkomplikovala, zejména díky vývoji na německém trhu. Po skončení dotací pro firmy v září došlo k poklesu prodejů. Tento trend byl umocněn i v USA, kde se dynamika růstu snižovala.
Cenová Válka a Boj o Zákazníky
Výrobci elektromobilů se nyní snaží udržet zákazníky tím, že nahrazují vládní dotace vlastními. Avšak snížení cen má negativní dopad na ziskovost výroby elektromobilů, která je sama o sobě nákladná. Navíc, pokles cen vede k zdražení spalovacích vozů a dále klesajícím prodejům.
Čínská Expanze a Reakce Tesly
Čínské automobilky, jako je BYD, se snaží v Evropě prosadit levnými elektromobily a jsou připraveny zlevňovat ještě více. Tesla, jejíž Model Y byl v Německu nejprodávanějším elektromobilem, ale v celkových registracích prohrála s VW, musí reagovat na konkurenci cenovými úpravami.
Evropská Unie a Výzvy Trhu
Evropská unie zkoumá, zda čínské elektromobily nepoužívají nefér výhody v rámci domácích a místních dotací. Problémem pro EU je, že zvýšení celních tarifů by mohlo vést k odpovědi Číny, která má dominantní postavení v oblasti vzácných kovů nezbytných pro výrobu aut.