Eliška Junková, první dáma motorsportu, patřila ve své době k závodnické elitě, která se neztratila ani mezi muži. Narodila se 16. listopadu 1900 v Olomouci a své největší závodnické úspěchy zaznamenala v druhé polovině 20. let minulého století. Její nejvýznamnější úspěchy zahrnovaly páté místo na sicilském závodě Targa Florio v roce 1928, což bylo v té době považováno za nejtěžší závod světa. Junková se vyznačovala chytrým jezdeckým stylem a byla známá svou schopností efektivně navigovat zatáčky bez potřeby agresivního stylu jízdy, což bylo v té době obvyklé. Její kariéra skončila tragédií v roce 1928, kdy její manžel Čeněk Junk zemřel během závodu na Nürburgringu.
Po ukončení závodní kariéry se Junková stala propagátorkou motorismu v Československu a pracovala pro Baťu. Přes několik mezinárodních zkušeností a znalost cizích jazyků se stala také ambasadorkou značky Bugatti. I přes omezení cestování během socialistického režimu se jí podařilo navštívit Sicílii v roce 1966. Eliška Junková zemřela 5. ledna 1994 ve věku 93 let, ale její odkaz a příspěvek k automobilovému závodění zůstává nezapomenutelný.
- Jaký vliv měla Eliška Junková na povědomí o ženách v motorsportu? Junková překonávala genderové stereotypy své doby a dokázala, že ženy mohou soutěžit a uspět v doméně, která byla tradičně považována za mužskou.
- Co mohou současní závodníci a závodnice čerpat z Junkového přístupu k závodění? Její chytrý jezdecký styl a důraz na efektivitu namísto pouhé agresivity mohou inspirovat závodníky k zaměření se na techniku a strategii.
- Jaký dopad měla Junková na český a mezinárodní motorsport? Junková nejen že zanechala významný odkaz jako jedna z nejúspěšnějších žen v historii motorsportu, ale také pomohla zviditelnit Československo na mezinárodní scéně závodění.